Eten

Voedingstip: eten

Mensen vinden het vaak lastig te kiezen wat ze moeten eten en drinken voor, tijdens en na het sporten. Hier volgen enkele handige adviezen.

Voor het sporten

Eet iets licht verteerbaars vóór het sporten. Tot 1 uur voor het sporten kun je wel een licht verteerbaar tussendoortje eten, dat voldoende energie levert, zoals een:

• dubbele bruine boterham of krentenbol
  • schaaltje yoghurt
  • banaan, appel of gedroogd fruit als krenten
  • plak ontbijtkoek

Speciale repen voor sporters bevatten relatief veel calorieën. Ze zijn niet echt nodig. Voorkom maagklachten: eet ongeveer 2 uur voor het sporten geen maaltijd meer.

Tijdens het sporten

Tijdens het sporten is het belangrijk om water te blijven drinken. Mocht je gedurende langere tijd gaan sporten, bijvoorbeeld langer dan 1-1,5 uur hardlopen, dan kun je er voor kiezen een isotone sportdrank te drinken

Na het sporten

Voor het herstel van je spieren is het raadzaam om binnen een half uur na het sporten eiwitten te eten. Neem een boterham kaas of bakje yoghurt/kwart mee in de sporttas. Kies een gezonde snack, bij voorkeur zonder toegevoegde suikers.

Eet gevarieerd om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen en eet je maaltijd na het sporten. Plan je ontbijt, lunch of avondmaaltijd het liefst na het sporten. Na een heftige inspanning krijg je veel trek. Logisch, want je hebt veel energie verbrand en je lichaam geeft een signaal dat de voorraad weer aangevuld moet worden.

Ook na 8 uur 's avonds en zelfs tijdens het slapen gaat je lichaam door met energie verbranden. Het maakt dus niet uit als je pas 10 uur 's avonds thuiskomt van het sporten en pas dan je avondmaaltijd eet. Het gaat om hoeveel je gedurende een hele dag eet en beweegt.

(Bron: Voedingscentrum)