Licentiewedstrijden Den Haag

Met onderstaande informatie kun je je goed voorbereiden op de lange baan en marathon wedstrijden op De Uithof.

In diverse categorieen worden er diverse zondagen in het seizoen wedstrijden verreden op de ijsbaan in Den Haag.
Er rijden kinderen van alle verenigingen van het Gewest Zuid-Holland.

Langebaan
Voorwaarden en kosten voor deelname
Om aan langebaanwedstrijden op De Uithof mee te doen, dien je aan het volgende te voldoen:
-    een trainingsabonnement hebben voor De Uithof
-    een licentie hebben van de KNSB. Deze dien je zelf aan te vragen via de KNSB.
-    aan het begin van het seizoen te hebben doorgegeven  dat je aan wedstrijden mee wilt doen
-    Vastrecht te hebben betaald voor deelname aan wedstrijden (deze nota ontvang je tegelijk met de nota van het trainingsgeld)
-    Tijdens de wedstrijd dien je het jack of schaatspak van de ijsvereniging te dragen. Zie hier hoe je deze kunt aanschaffen.
De planning van de wedstrijden is hier te vinden.

Wedstrijdperioden
-    Zaterdagavond 21.00 - 23.00 uur junioren C klasse 1-2, junioren B t/m masters
-    Zondagochtend 07.00 - 09.45 uur pupillen, junioren C klasse 3-4
-    Zondagavond 17.30 - 22.00 uur junioren C klasse 1-2, junioren B t/m masters.
Indien iemand om religieuze of andere zwaarwegende redenen niet op
zondag kan of wil wedstrijdschaatsen, kan men als zaterdagrijder ingedeeld worden.

Opgave voor een wedstrijd/afmelden
-    Je dient jezelf in te schrijven voor wedstrijden. Dit kan eenvoudig via de inschrijven site van de KNSB. Klik op de betreffende wedstrijd bij inschrijven. Vul je KNSB administratienummer in.  Heb je deze nog niet? Dan dien je het eerst een licentienummer aan te vragen via de KNSB. De werkwijze staat hier.
-    Je ontvangt altijd een bevestigingsmail van je inschrijving. Bewaar deze mail, hierin staat ook hoe je je bijvoorbeeld bij ziekte kunt afmelden.
-    We verwachten dat als je je opgeeft voor een wedstrijd, je ook echt deelneemt (ziekte uitgezonderd).

Startlijst
Een dag voor de wedstrijd is er een startlijst beschikbaar op de site van de KNSB. Het is dan duidelijk in welke rit je moet rijden. Zorg dat je op tijd aanwezig bent om te kunnen omkleden, inlopen, schaatsen aan te trekken en in te rijden. Reken op zo’n 30 minuten.

Wedstrijdbandjes
Op de startlijst staat wanneer je moet rijden en met welke kleur wedstrijdbandje. Wedstrijdbandjes zijn nodig voor de juryleden. Daarmee kunnen zij de deelnemers goed uit elkaar houden. Als je aan wedstrijden mee wilt doen, moet je die zelf aanschaffen.

Bij de langebaanwedstrijden moet je een wit, rood, geel of blauw wedstrijdbandje om de rechter bovenarm dragen. De kleur staat op de startlijst aangegeven, behalve wanneer men naar een andere rit wordt verplaatst. Bij verplaatsing wordt de kleur verteld door de hulpstarter. Verschijn je zonder wedstrijdbandje bij de start, dan wordt geen tijd gemeten.

De kleur van het bandje hangt af van de baan waarin je schaatst en de plaats in het kwartet. Een kwartet is een groep van 4 personen waarin gestart wordt.
De wedstrijdbandjes hebben de volgende 4 kleuren met de volgende betekenis:
-    Rd = rood (eerste paar buitenbaan)
-    Wt = wit (eerste paar binnenbaan)
-    Gl = geel ( tweede paar binnenbaan)
-    Bl = blauw (tweede paar buitenbaan)
Bij Piet van Schie, Hendrik Mejierplantsoen 19 in Hoogmade kun je een setje wedstrijdbandjes kopen. Uiteraard is het ook verkrijgbaar bij Ooms of bij Jan van der Hoorn schaatssport.

(In)rijden
Je kunt in-/uitrijden op de inrijbaan. Daar kom je door bij het krabbelbaantje over de 2 wedstrijdbanen te steken. Kijk goed uit dat je een wedstrijdrijder niet hindert. Op de inrijbaan mag je niet met twee of meer naast elkaar rijden. Snelle rijders rijden aan de buitenkant van de binnenbaan en langzame rijders uiterst links (gezien in de rijrichting). Je mag niet uitwijken naar de wedstrijdbaan of door de finishlijn gaan, als je geen wedstrijd rijdt.
Een paar ritten voor je aan de beurt bent meld je je bij de hulpstarter. Normaal gesproken wordt je naam ook omgeroepen als je je klaar moet maken bij de hulpstarter. Deze persoon staat bij de bankjes bij de start. Hier trek je de overkleding uit en je legt die neer op een bankje. Als je klaar bent met je rit haal je de kleding op. Ga niet staan kletsen bij de bankjes, want het is er al druk genoeg.

Verloop van de wedstrijd
De  trainer/coach wil graag dat alle deelnemers een half uur voorafgaand aan de wedstrijd aanwezig zijn.  In dat half uur heb je de tijd om rustig in te lopen, nog wat vragen te stellen en je schaatsen onder te binden.
Hoe de startvolgorde is wordt aangegeven op de startlijsten. De trainer / coach heeft altijd een startlijst. De wedstrijd wordt onderbroken door één of meer pauzes waarin de baan wordt gedweild. Je gaat alleen de baan op, als je ook in die periode daarna moet rijden. Als je de baan op gaat, meld je je bij de coach. Meestal is er nl. een coach aanwezig vanuit Woubrugge.
Niet tijdig bij de start verschijnen, betekent dat je niet mee kunt doen. Let ook goed op de speaker. Die roept om welke rit bezig is en welke rijders zich klaar moeten maken voor de start. Als je je naam hoort, ga dan zo snel mogelijk naar het bankje bij de start. Hier staat de hulpstarter die de rijders oproept en op de juiste plaats zet.

Wij raden ouders aan om, vooral als het kind nog jong is en het om de eerste wedstrijden gaat, mee te gaan en ruimschoots op tijd aanwezig te zijn.  Mochten er nog vragen zijn na deze informatie, stel ze gerust aan de trainer of de coach.

Uitslagen
De uitslagen van alle op de Uithof verreden wedstrijden staan hier.
Type je naam of KNSB-administratie nummer in en je hebt een overzicht van al je tijden. Wedstrijden in Leiden gereden staan daar niet bij; er wordt daar met de hand geklokt.
Deze lijst wordt gebruikt voor het selecteren van rijders voor bijzondere wedstrijden zoals het Zuid-Hollands Kampioenschap, maar ook landelijke wedstrijden zoals het Nederlands Pupillen Toernooi of het NK kortebaan.

Klasse-indeling, limieten en promotie
Naast de indeling op basis van leeftijd, word je ook in een klasse ingedeeld naar prestatie. Hiervoor worden limieten gebruikt. Afhankelijk van de gereden tijd kun je promoveren naar een hogere klasse (van E naar 1). Promotie naar een hogere klasse betekent ook vaak dat je langere afstanden gaat rijden. Promotie naar een hogere klasse is tijdens het seizoen mogelijk als je één van de voor jouw leeftijd geldende limieten hebt gereden voor die hogere klasse.
De300m limiettijden bij klasse 3 en 4 van pupillen en junioren C zijn bedoeld voor promotie vanuit de E-klasse tijdens het seizoen. Vanuit de E-klasse kun je alleen promoveren met tijden gereden op de 300 m. Alleen tijden gereden op de Uithof gelden voor promotie in de loop van het seizoen. Ben je gepromoveerd, dan kan je voor de eerstvolgende wedstrijd inschrijven voor een hogere klasse.